Fitness, kost och ett sunt leverne

Min hälsa räknas

Det några få av oss tar för givet är för många idag en omöjlighet. Tidsbrist, motivationsproblem och okunskap är flera vanliga ursäkter. Idag har vi tillgång till mer information och kunskap om hur man BÖR leva men vi är väldigt dåliga på att applicera det på vår livsstil. Det är enkelt att skylla på jobbet som tar för mycket tid. Dåliga ursäkter finns det gott om. Här kommer jag att göra mitt bästa för att tackla träning, mat och en bra livsstil.

All in myten

En vanlig missuppfattning och något som kan göra att det är svårt att ens sätta igång är ”all in myten”. De flesta tror faktiskt benhårt på att man måste vara gå helt crazy för att hålla sig i form. Det är helt fel såklart. 10 minuters träning per vecka är bättre än ingen träning alls. Givetvis är det absolut bäst om man kan köra minst 3 pass på 30 minuter per pass men det finns inga krav. Inga måsten. Om du bara kan träna 10 minuter så kommer det ändå att göra skillnad.

Låt inte tidsbrist stoppa dig från att gå till gymmet, ta en promenad eller utföra annan aktivitet. All träning är bra träning.

Mycket stillasittande leder till problem

Jag är nästan beredd att satsa pengar på att du som läser det här just nu sitter bekvämt i en kontorsstol eller i en soffa. Sannolikheten är stor! Idag lever vi i ett samhälle som TYVÄRR är väldigt stillasittande. Ett av problem med detta är att vi förbränner mycket mindre kalorier. Som en bieffekt av detta så går vi upp i vikt. Hur löser man det problemet? Man tränar.

Ett annat problem är att vi i kombination med detta äter med skräpmat. Summan av kardemunnan blir alltså att vi bränner mindre kalorier och konsumerar mer kalorier. Om man äter mer än man bränner så går man upp i vikt oavsett vad.

Ett tredje problem är att våra kroppar, som är gjorda för att kunna uthärda hård fysisk aktivitet, tappar muskler. Ryggproblem som var mindre vanligt förut har blivit ett mycket större problem idag. Ryggprproblemen är bara en droppe i havet. Allt stillasittande leder till problem med muskler och leder.

Vi har ett ansvar till framtida generationer

Vi har givetvis ett stort ansvar till oss själva, vi har en skyldighet till våra kroppar att hålla oss i trim. Men vi har också ett ansvar till yngre generationer. När vi själva var mindre så var vi ute och lekte hela dagarna, smart phones och tablets fanns inte. Det var lekparken för hela slanten. Idag är det inte så. Idag är det normalt för en 6-åring att spendera flera timmar om dagen på en iPhone.

Övervikt bland barn ökar drastiskt och även här är stillasittande boven i dramat. Du som föräldrer har ett ansvar att se till att ditt barn bedriver fysisk aktivitet. Vi måste också föregå med gott exempel och själva se till att hålla oss i form.

Kosten är minst lika viktig

Att man är vad man äter är ingen hemlighet eller något nytt och revolutionerande. Att sköta sin kost är MINST lika viktigt som att sköta sin träning. All snabbmat som konsumeras idag leder snabbt till övervikt. Vi behöver alla se till att vi stoppar i oss naturliga produkter. Kött av hög kvalitet, frukt och grönt är alla lika viktiga. Den gamla tallriksmodellen är fortfarande en bra metod för att se till att du får i dig allt du behöver.

Kommentera