Precis tävlat i min hemstad och det gick bra

Nu är det såhär att jag har precis rivit av en tävling som gick väldigt bra och jag måste säga att jag känner mig i bättre form än någonsin. Det var ingen stor tävling utan bara ett lokalt maraton här hemma. Men ändå. Jag är sjukt nöjd med mitt resultat. Att träningen gått bättre än någonsin är något som verkligen återspeglas i den topplacering som jag fick.


Jag vill passa på att tacka mina sponsorer binäraoptioner.eu samt en lokal sportaffär här som heter JNK Sport & Fritid (som saknar webbplats) för den ekonomiska supporten som jag fått.

Nästa mål

Efter ett lyckat resultat här så har det inspirerat mig till att tävla mer och jag börjar nu träna stenhårt inför thoughest i stockholm. Det är ett riktigt tufft lopp och jag ser fram emot att testa vad jag går för där. Du kan läsa mer om exakt vad thougest är för någon genom att klicka på länken jag bifogade här. Men kort så tycker jag att en fråga från deras FAQ summerar det ganska bra:
”Hur tränad måste man vara för att klara Toughest?
– 8 km terräng och 40 hinder är såklart ingen promenad i parken. Vi menar dock att inställning och mentalitet är viktigare än fysisk topptrim. Det går inte att placera sig i toppskiktet om man inte är absolut i toppform vad det gäller styrka, snabbhet och uthållighet. Det går dock att klara sitt livs utmaning och ta sig runt banan på sina villkor.”

Som du själv tydligt ser här är thoughest för the thoughest och ingen annan. Det är ett lopp som testar gränserna även hos väldigt vältränade individer. Wish me luck!!

Fitness, kost och ett sunt leverne

Min hälsa räknas

Det några få av oss tar för givet är för många idag en omöjlighet. Tidsbrist, motivationsproblem och okunskap är flera vanliga ursäkter. Idag har vi tillgång till mer information och kunskap om hur man BÖR leva men vi är väldigt dåliga på att applicera det på vår livsstil. Det är enkelt att skylla på jobbet som tar för mycket tid. Dåliga ursäkter finns det gott om. Här kommer jag att göra mitt bästa för att tackla träning, mat och en bra livsstil.

All in myten

En vanlig missuppfattning och något som kan göra att det är svårt att ens sätta igång är ”all in myten”. De flesta tror faktiskt benhårt på att man måste vara gå helt crazy för att hålla sig i form. Det är helt fel såklart. 10 minuters träning per vecka är bättre än ingen träning alls. Givetvis är det absolut bäst om man kan köra minst 3 pass på 30 minuter per pass men det finns inga krav. Inga måsten. Om du bara kan träna 10 minuter så kommer det ändå att göra skillnad.

Låt inte tidsbrist stoppa dig från att gå till gymmet, ta en promenad eller utföra annan aktivitet. All träning är bra träning.

Mycket stillasittande leder till problem

Jag är nästan beredd att satsa pengar på att du som läser det här just nu sitter bekvämt i en kontorsstol eller i en soffa. Sannolikheten är stor! Idag lever vi i ett samhälle som TYVÄRR är väldigt stillasittande. Ett av problem med detta är att vi förbränner mycket mindre kalorier. Som en bieffekt av detta så går vi upp i vikt. Hur löser man det problemet? Man tränar.

Ett annat problem är att vi i kombination med detta äter med skräpmat. Summan av kardemunnan blir alltså att vi bränner mindre kalorier och konsumerar mer kalorier. Om man äter mer än man bränner så går man upp i vikt oavsett vad.

Ett tredje problem är att våra kroppar, som är gjorda för att kunna uthärda hård fysisk aktivitet, tappar muskler. Ryggproblem som var mindre vanligt förut har blivit ett mycket större problem idag. Ryggprproblemen är bara en droppe i havet. Allt stillasittande leder till problem med muskler och leder.

Vi har ett ansvar till framtida generationer

Vi har givetvis ett stort ansvar till oss själva, vi har en skyldighet till våra kroppar att hålla oss i trim. Men vi har också ett ansvar till yngre generationer. När vi själva var mindre så var vi ute och lekte hela dagarna, smart phones och tablets fanns inte. Det var lekparken för hela slanten. Idag är det inte så. Idag är det normalt för en 6-åring att spendera flera timmar om dagen på en iPhone.

Övervikt bland barn ökar drastiskt och även här är stillasittande boven i dramat. Du som föräldrer har ett ansvar att se till att ditt barn bedriver fysisk aktivitet. Vi måste också föregå med gott exempel och själva se till att hålla oss i form.

Kosten är minst lika viktig

Att man är vad man äter är ingen hemlighet eller något nytt och revolutionerande. Att sköta sin kost är MINST lika viktigt som att sköta sin träning. All snabbmat som konsumeras idag leder snabbt till övervikt. Vi behöver alla se till att vi stoppar i oss naturliga produkter. Kött av hög kvalitet, frukt och grönt är alla lika viktiga. Den gamla tallriksmodellen är fortfarande en bra metod för att se till att du får i dig allt du behöver.